COMUNICAT POLIȚIA LOCALĂ CLUJ NAPOCA

0
726
Parents securing baby in the car seat in his car
Parents securing baby in the car seat in his car

Initiativa Copil Iubit la Bord pregateste politistii in siguranta auto a copiilor

Initiativa locala Copil Iubit la Bord aduce, pentru prima oara in Romania, un expert international, Peter Jahn, care are o experienta de peste 20 de ani in siguranta auto a copiilor si care va pregati agenti ai politiei rutiere si locale din  Cluj-Napoca, in verificarea si invatarea parintilor a tehnicilor de securizare corecta a copiilor in sistemele auto de siguranta.

Siguranta copiilor este prioritatea fireasca a oricarui parinte. Insa, conform unui studiu pan-european din 2015, Romania este tara cu cel mai mic procent (26%) in ceea ce priveste rata de utilizare a centurii pe bancheta din spate a autovehiculelor. Utilizarea corecta a sistemelor de siguranta pentru copii (centuri de siguranta, scaune auto, inaltatoare) este mult sub media tarilor europene. Date dintr-un studiu observational derulat in Cluj-Napoca intre 2013-2014 arata ca 32,6% dintre copiii pasageri intre 0-17 ani nu purtau niciun sistem de siguranta. Intre 2015 si 2016, aproape 700 de copii intre 0 si 12 ani au fost implicati in accidente rutiere in judetul Cluj; dintre acestia aproape jumatate nu purtau nici un sistem de siguranta la momentul accidentului.

Cursul de educare in vederea folosirii corecte a sistemelor de siguranta a copiilor (scaune de masina, inaltatoare, centuri de siguranta) atunci cand sunt transportati cu masina prin oras si in afara lui va avea loc la Cluj-Napoca, vineri, 15 februarie, intre orele 9,00 si 17,00, la Sectia 4 de Politie (strada Bucium, f.n.).

Proiectul integrat „Copil Iubit la Bord”, lansat anul trecut, este prima initiativa bazata pe o abordare multisectoriala, cu scopul imbunatatirii sigurantei copiilor ca pasageri ai autovehiculelor in Cluj-Napoca. Initiativa dedicata prioritizarii sigurantei in trafic a copiilor ca pasageri ai autovehiculelor se va derula pe parcursul a doi ani, in urma unei finantari oferite de catre Global Road Safety Partnership, un program al International Federation of Red Cross&Red Crescent Societies, prin Fondation Botnar si Botnar Child Road Safety Project. Proiectul este coordonat de Fundatia Crucea Alba si realizat de Primaria Municipiului Cluj-Napoca, prin Serviciul Strategie si Dezvoltare Locala, Management Proiecte, si Politia Locala a municipiului Cluj-Napoca in parteneriat cu Inspectoratul de Politie Judetean Cluj si Departamentul de Sanatate Publica al Facultatii de Stiinte Politice, Administrative si ale Comunicarii, din cadrul Universitatii Babes-Bolyai.

In cadrul proiectului, in 2019 se vor forma un numar de profesionisti din cadrul institutiilor partenere in proiect (Primaria Cluj, Politia Locala Cluj, Politia Rutiera Cluj, experti in sanatate publica din cadrul UBB si activisti pentru drepturile copiilor) care au contact si impact asupra parintilor, in ceea ce priveste obiceiurile de transport al copiilor cu masina. Va fi o formare de formatori care sa genereze un corp de traineri, care va preda mai departe colegilor abilitatile de control al modului in care copiii pasageri sunt fixati in scaune.

Peter Jahn are peste 20 de ani de experienta in siguranta auto a copiilor. Instructajele lui practice, in care utilizeaza materiale didactice ce replica intocmai conditiile din interiorul unui autovehicul, sunt solicitate anual de autoritati locale si inspectorate de politie rutiera din Europa de Vest.

Cursul de certificare in utilizarea sistemelor auto de securizare a copiilor (SASC), sustinut de Peter Jahn va cuprinde informatii referitoare la:

  • De ce au nevoie copiii de SASC speciale;
  • Care sunt specificatiile in securizarea unui copil mai mare;
  • Ce tehnici sunt disponibile pentru securizarea unui copil;
  • Ce responsabilitate are copilul in propria securizare;
  • Problemele cele mai frecvente in utilizare si pericolele utilizarii gresite;
  • Perne inaltatoare si inaltatoare cu spatar inalt. Diferente si avantaje;
  • Instalarea in masina. Fixarea gresita in diferite faze;
  • Ce cunoaste azi publicul despre siguranta in masini;
  • Comparatie intre masini de pasageri si autocare, camioane si alte vehicule de transport ca trenul si avionul;
  • Demontarea argumentelor impotriva utilizarii SASC: aversiune, disconfort, costuri, obisnuinta.